Ładowarki dla zakładów gospodarki odpadami
Ładowarki kołowe są powszechnie wykorzystywane w zakładach zajmujących się przetwórstwem odpadów. Pożądanymi cechami są tu kompaktowa budowa, duża zwrotność oraz stabilność. Współczesne konstrukcje zapewniają ponadto wysoką efektywność podczas pracy oraz komfortowe warunki operatorowi.

Ładowarka Liebherr L 556 pracująca w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów Eko Dolina w Koleczkowie
Fot. Liebherr
Uznanym producentem ładowarek kołowych jest firma Liebherr. Jej konstrukcje znajdują wielu nabywców również w branży „odpadów”. W opracowaniu zwracamy uwagę na trzy maszyny tej marki o całkowicie nowej koncepcji, oznaczone symbolami: L 506 C, L 538 i L 556. Wszystkie miały swoją premierę na ubiegłorocznych targach bauma w Monachium. Nowe kompaktowe ładowarki uzupełniają istniejącą paletę produktów Liebherr w klasie maszyn Stereo, średnich i dużych.
Ładowarka Liebherr L 506 C jest stanie podnieś ładunek ważący 5180 kg. Napędzana jest silnikiem o mocy 45 kW/61 KM. Maszyna jest bardzo niska – jej wysokość nie przekracza 2500 mm. Dzięki niskiej budowie środek ciężkości ładowarki przesuwa się automatycznie w dół, co wpływa stabilność podczas pracy – także w przypadku nierównego podłoża. Obciążenie przewracające w jej przypadku wynosi 3450 kg. Dobrze dopasowany stosunek między ciężarem własnym, a obciążeniem decyduje o wysokiej produktywności tego modelu. Dokładne prowadzenie równoległe osprzętu roboczego pozwala na szybką i precyzyjną pracę. Ładunek jest pewnie pozycjonowany i podnoszony - bez konieczności ręcznego dopasowywania. Przy użytkowaniu z widłami można uzyskać wartość obciążenia użytkowego wynoszącą ponad 2 t.
L 506 C należy do grupy tak zwanych ładowarek Stereo, charakteryzujących się wyjątkową zwrotnością, przejrzystą budową i spokojną jazdą. Dzięki tym cechom modele Stereo znajdują różnorodne zastosowanie, m.in. w zakładach gospodarki odpadami.
L 538 to ładowarka kołowa średniej wielkości (jej masa robocza wynosi 12800 kg). Maszyna została zoptymalizowana przede wszystkim pod kątem efektywności i bezpieczeństwa. Ma większą moc i stabilność, a dzięki wzmocnieniu konstrukcji stała się bardziej wytrzymała i stabilna. Obciążenie statyczne w przypadku tej ładowarki wynosi 9500 kg. Napędzana jest silnikiem o mocy 115 kW/156 KM, spełniającym wymagania standardu dla emisji spalin Stage IIIB/Tier IVi.
W największej z prezentowanych ładowarek – modelu L 556 o masie roboczej 17900 kg pracuje silniki o mocy 140 kW/191 KM Stage IIIB. Silnik zabudowano poprzecznie, dzięki czemu maszyna stała się bardziej kompaktowa. Konstruktorzy zoptymalizowali także obciążenie przewracające (13550 kg), co korzystnie wpłynęło na produktywność i stabilność. Większa stabilność podczas jazdy z dużą prędkością jest także wynikiem wprowadzenia zmian konstrukcyjnych w ramie. Znaczne nierówności podłoża równoważone są przez łamaną oś tylną.

Liebherr oferuje całą paletę osprzętu dodatkowego, który pozwala na użycie ładowarek do przeładunku różnorodnych surowców
Fot. Liebherr
Zastosowane w ładowarkach L 538 i L 556 specjalne rozwiązania w zakresie geometrii przemysłowej konstrukcji podnoszącej pozwalają na uzyskiwanie wysokiego momentu obrotowego i dużych sił w górnym obszarze podnoszenia. Poza tym możliwe jest precyzyjne prowadzenie równoległe. Można także wybierać (bez ponoszenia kosztów dodatkowych) pomiędzy kinematyką „Z” dla zastosowań standardowych, a kinematyką „P” dla przemysłowych i dostosować maszynę optymalnie do danego zadania roboczego.
Przemysłowa konstrukcja podnosząca jest seryjnie wyposażana w hydrauliczny system do szybkiej wymiany Liebherr Likufix. Dzięki niemu można zmieniać osprzęt w ciągu kilku sekund, bezpośrednio z kabiny. Podłączanie przewodów układu hydraulicznego jest również w pełni automatyczne.
Firma Liebherr w konstrukcjach ładowarek zastosowała napęd hydrostatyczny połączony z systemem LPE (Liebherr Power Efficiency), który zwiększa skuteczność i rentowność. Dzięki tej innowacyjnej koncepcji, zużycie paliwa w stosunku do innych ładowarek kołowych tej klasy zostało zredukowane o 25%. Poza tym mniej zużywają się opony, co jest szczególnie ważne na składowiskach, oraz hamulce. System LPE zaprojektowany przez firmę Liebherr pro-aktywnie zarządza silnikiem. Dzięki tej koncepcji możliwe było uzyskanie wysokich obciążeń przewracających przy jednoczesnym niskim ciężarze własnym.
Napęd ładowarek realizowany jest za pomocą nowej generacji silników wysokoprężnych ulepszonych nie tylko w pod kątem ochrony środowiska. Precyzyjny wtrysk paliwa dzięki technologii Common Rail optymalizuje proces spalania i redukuje emisje substancji szkodliwych. Przetwarzanie uzupełniające spalin odbywa się poprzez katalizator oksydacyjny w połączeniu z filtrem cząstek stałych. Filtr cząstek w większości zastosowań roboczych można oczyścić za pomocą aktywnej regeneracji podczas trybu eksploatacyjnego – proces roboczy może być kontynuowany zatem bez przerw.
Dzięki zastosowanym w kabinie rozwiązaniom ergonomicznym i funkcjonalnym, operatorzy kompaktowych ładowarek Liebherr mają teraz lepszy wgląd na sytuację w obszarze roboczym. Pomaga w tym również duża powierzchnia przeszklenia. Zaprojektowane od nowa łożyskowanie kabiny redukuje hałas i wibracje wewnątrz. W przypadku emisji hałasu na zewnątrz firma Liebherr jest już tradycyjnie pionierem, a wartości w tym zakresie są znacznie poniżej granicznych.
Łatwiejsze jest czyszczenie i konserwacja ładowarek. Nakład prac w tym zakresie zredukowano do minimum, ponieważ jednostka chłodnicy została zabudowana bezpośrednio za kabiną i dzięki temu zasysa powietrze o niewielkim zapyleniu. Podstawowe komponenty podlegające konserwacji osiągane są przez serwisantów z poziomu podłoża. Prosty dostęp do wszystkich punktów eksploatacyjnych i chłodnic jest kolejnym atutem świadczącym o produktywności kompaktowych ładowarek Liebherr.
Nowoczesna Gospodarka Odpadami 1(4) 2014
CZYTAJ WIĘCEJ
Ładowarki Komatsu na wysypiska i do recyklingu
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
Zintegrowane dane w sortowni
Projektowanie i eksploatacja oczyszczalni ścieków
Osprzęt dla wysypisk i złomowisk
Zbiorniki na substancje płynne
Hakowce i przyczepy podkontenerowe KH-Kipper

RAPORTY I ZESTAWIENIA
Rynek odpadów - raport Prezesa UOKiK
Wzrost kosztów działalności, brak konkurencji oraz niewystarc...
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Postępowanie z wytworzonymi odpadami
Recykling na placu budowy
Odzysk i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych
Transport odpadów niebezpiecznych
Dlaczego nie warto robić benzyny z odpadów. Piroliza tworzyw sztucznych - prawdy i mity
Sposób myślenia. Gorączka złota
Płyty izolacyjne dla budownictwa z odpadowych surowców termoplastycznych
Zużyte baterie i akumulatory. Uwarunkowania prawne, ekonomiczne i techniczne
Kierunki zagospodarowania osadów ściekowych w Polsce
Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych
Utylizacja olejów przepracowanych
Odpady medyczne i weterynaryjne
Sposób myślenia. Jeśli nie piroliza, to co? Inne metody termicznego przekształcania odpadów
Odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne po 1 czerwca 2015 r.
Profesjonalna zbiórka i zagospodarowanie zużytych opon
Gdzie się podziały hałdy?
Jak Feniks z popiołów
Klasyfikacja odpadów według Polaka i według przepisów Unii Europejskiej
Klasyfikacja odpadów, czyli małpa z brzytwą
Rozważania o przyszłości, czyli Rejestr i Baza Danych o Odpadach
Recykling samochodów wycofanych z eksploatacji. Teoria i praktyka
Ładowarki dla zakładów gospodarki odpadami
Wykorzystanie odpadów przemysłowych w drogownictwie - zagrożenia
Skuteczna ochrona opon
Analiza eksperymentalna dekompozycji opon metodą water-jet
Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania w przedsiębiorstwach hutniczych
Kompaktory na składowiska
Wydajne i oszczędne maszyny do kompostowania
Sposób myślenia. Recykling okiem technologa
Mobilne zbiorniki paliwa